Monday, February 21, 2011

Jom Kita Diet! =)

Bak kata inchik wikipedia, diet is the sum of food consumed by a person or other organism. Nampak? Nampak? Diet nie maksud dia jumlah pemakanan seseorang.. Bukannya tak makan langsung! Orang kita nie selalu menyalahgunakan maksud diet.. Bagi depa mereka diet nie maksudnya tak makan langsung.. What the??? Asal nak kurus jerk cakap nak diet (tak mau makan). Kalau cakap nak kawal pemakanan tuh takpala jugak kan.. Nie tak sampai tak makan langsung.. Tak sayang tubuh badan ka gadis-gadis sekalian? Dalam agama kita pon melarang kita melakukan perkara-perkara yang boleh membahayakan kesihatan.. Tak kirala agama apa.. Islam, Kristian mahupon Buddha..

Diet yang betul ialah kita menjaga pemakanan kita.. Perasan tak sekarang nie ramai sungguh yang ada penyakit jantung, diabetes, darah tinggi, oh kak siti OBESITI, macam-macam lagi la.. Penyakit nie datang dari cara pemakanan kita.. Plus sekarang nie banyak fast food, junk food.. Semua makanan tuh ada MSG.. Aku adala terbaca artikel yang aku rasa sangat-sangat berguna pasal pemakanan nie.. Sebelum nie pon aku taktau pon pasal semua nie.. Nak tau??? Jom kita kongsi ramai-ramai..

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU - KOKTEL

Aku pernahla terdengar dulu kita tak digalakkan makan makanan darat bercampur makanan laut.. I'm still searching for the scientific proof.. Mintak-mintak jumpa.. Korg tau tak apa-apa kajian pasal nie? Sila kongsi yerk..

Kita digalakkan banyak minum air.. Air kat sini bukanla bermaksud nescafe, coke ataupon apa-apa air lg la.. Air kt sini adalah air masak/putih/mati/mineral dan yang sewaktu dengannya.. =) Minumla sekurang-kurangnya 8 gelas sehari untuk penghadaman yang baik..

Menjilat jari sesudah makan merupakan sunnah Rasulullah s.a.w. Telah dibuktikan hujung jari kita mengandungi enzim yang mampu membantu dalam proses mencerna makanan sama seperti enzim yang terkandung dalam air liur manusia.. Tak percaya? Try wat experiment bodo-bodo.. Letakkan nasi dalam dua pinggan berasingan.. Main  nasi tersebut dengan tangan pada salah satu pinggan.. Nasi yang kita main dengan tangan tu akan cepat basi berbanding nasi yang kita tak sentuh.. Kat sini da terbukti berlakunya reactions di situ.. Kalau korg nak lagi scientific kenala buat experiment dalam lab.. Ok, berbalik kepada menjilat jari.. Bila korg jilat jari korg, maka korg akan jilat sekali enzim pencernaan tu. So, cepat la korg dapat tenaga untuk korg bekerja sebab makanan tu dah diuraikan menjadi tenaga. Kalo korg makan dengan sudu or garfu, 8 jam baru hadam… Useless, kuar jadi taik je.. So, elokla kita makan menggunakan tangan berbanding sudu dan garpu..


Jom kita ramai-ramai mengamalkan diet yang betul~~~ :)



No comments:

Post a Comment