Sunday, January 9, 2011

Permainan Sekolah Rendah

Haa.. mesti korg tertanya-tanyakan kenapala aku buat entri nie. Td on the way aku nk datang lab (aku nie chemistry student) aku terserempak dgn sorg bdk n mak dia. Bdk tu pkai bj sekolah. Alahai comel jerk aku tgk. Dah la kecik cet cet.. Darjah 1 kot.. eh jap.. Hr nie kn sabtu.. Mana sekolah.. Ada program kot kn.. Aku pon teringatla zaman kanak-kanak rebina aku. Aku sekolah St. Nicholas Convent dl, bangunan lama kat depan Menara Alor Star tuh. Sekarang Convent dah pindah p tempat lain n bangunan tu dah jd bangunan tinggal. Nostalgia sgt tmpt tuh.. Ok, berbalik zaman sekolah rendah aku.. Time rehat ja kami (aku &kwn2 aku) lepas makan or bila ada masa terluang dalam kelas mesti kami main.. Da nama pon kanak2 kn.. Tp permainan dolu2 la.. Tak dapatnya nak main PS2 time tuh.. Antara game yg aku selalu main :

1.  Galah panjang

          
Aku panggil permainan nie 'toi'. Da besaq nie br tau toi tu galah panjang. Lambat betul aku. Hmm permainan nie femes+best kot... Sampai aku secondary pon msh main.. Nk aku terangkn ka cara2 nk main? Tak payahla kot kan. Takknla korg tak penah main... Gila tak best zaman kanak2 korg klu korg  tak penah main.

2.  Chup tiang

Aku selalu main game nie dl.. Aku tak taula korg penah main or tak. Kat kantin aku dl ada laluan berbumbung. So, banyakla tiang kt situ. Game nie lebey kurang musical chairla tapi yg bezanya nk kena berebut tiang bkn kerusi n tak memerlukan muzik.

3.   Tudung botol

Game nie plak memerlukan 5 biji tudung botol. Satu daripadanya dijadikan ibu. Alaa lebey kurang carromla jugak. Kena jentik ibu bg kena kt sasaran. Tp tak bleh bg kena yg lain/berdekatan. Jadikan tangan yg satu lg utk guide sampai ke sasaran. Paham ke apa aku explain nie? Nie aku lukis utk bg gambaran jelas kt korg. Tp tolong abaikan lukisan aku yg buruk tuh hokkay?

4.  Pemadam

Haa game nie boleh buat korg kena beli pemadam setiap hari or korg tak payah beli pemadam setahun. Sbbnya yg menang boleh amik pemadam lawan buat harta sendiri. Explain? Aku tak reti nk explain game nie..

5.  Bola

Bukan bola sepak kat padang tu tau. Nie main guna kad manila sebagai player n segumpal kertas (kecik) sebagai bola. Cara nak main dia senang ja. Nk kena tap atas kad manila tu utk buat kad manila tu 'menyepak' bola kat teammate yang lain. Haha. Make sure kena letak kad manila/player tuh kt tempat yang strategikla baru senang nk passing bola. Kad manila tu kan takdak kaki nk kejar bola. Lebey kurang mcm nie la visual dia.

6.

Ok. Yang nie aku tak tau nk letak tajuk apa. Aku mmg tak ingat sgt2 da apa nama benda alah tu. Alaa gajet yang ada makhluk kt dalam tu untuk kita bela.. Nk kena bagi makan, tidur, mandi kalau tak nak makhluk dalam tuh mati. So, nnt bolehla lawan dgn kwn2 tgk makhluk peliharaan sapa yg plg hidup lama. Korg igt tak? Kalau igt sudi2 la share yerk apa nama gajet tuh. 


Nie la antara permainan-permainan yang aku main dl. Korg?

2 comments:

  1. yg #6 tu nama dia cyberpet...adik aku dulu dok gila bela mnda tu gak. bila mati, hingaq satu umah.adoiyai...

    btw..game chup tiang tu siyes best! zmn dulu2 ler.klau main skrg, mau org kutuk buang tebiat.haha!!

    ReplyDelete
  2. tiqah : ye ke cyberpet? aku rs mcm digimon. tp xsure la.. huhu

    ReplyDelete